Ilse och jag....

 
1:a Maj och strålande solsken... en dag som gjord för utomhusaktiviteter!
 
Ni kommer säker ihåg det lilla projektet med staketet på vår framsida?...  http://ullae.blogg.se/2012/october/klart.html (om du inte minns) Två av buskarna i häcken hamnade innanför staketet och reda där och då hade jag bestämt att de skulle VÄCK!!
Jag såg framför mig en spalje (Johan Carpners "Tin Tree") men en vacker clematis klättrande över sig.... å sen blev det vinter, lååång vinter.
 
Å så förra helgen, när jag för första gången satt ute och drack en kopp kaffe och stirrade på hörnet med de två nedklippta häckarna, slog det mig som en blixt fr en klar himmel - det ska inte vara en spalje, å inte heller en clematis - Vi ska ha en VIT ROS!! En vit klätterros som doftar så där ljuvligt som min fasters trädgård i Wien alltid gjorde om somrarna.
Så i veckan som varit har jag läst på och vita klätterrosor, växtzoner, jord.... you name it!
För er som  inte vet det så är jag en "trial and error" trädgårdsmästare.... Snygg blomma, den tar vi, nähä den överlevde inte, då köper vi en ny, snygg blomma, den tar.... ja, ni förstår. 
Så jag kom till slut fram till att det får bli en Ilse Krohn Superior; vit, blommar hela sommaren, doftar mycket... + att den fanns på Blomsterlandet.
Sen var det ju det här med de två häckarna som faktiskt var där min FANTASTISKA ros skulle växa...
Ja, ja det var bara att sätta igång. De hade ju inte varit där så länge (bara 40 år) och hade inte så många ELLER långa rötter (yxa var bra att använda märkte jag) men till slut så; Ulla - rötterna 1-0 : )
Å nu är de planerade - mina två Ilse Kronh Superior! Nöjd, mycket nöjd men en fråga kvartstår... hur snabbt växer rosor?....
Lär ju ta ett tag så för att ni ska förstå min nöjdhet har jag lånat en bild från "Histories de roses" så att får se hur vacker hon är  - Ilse.
 
Pyssar, Kramar och Kärlek
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0