Venedig = Nice palce

Nu är jag tillbaka från Venedig - VILKEN stad!! Jag är helt förälskad : )
Jag har bl.a varit på Biennalen, tittat på/i kyrkor, gått vilse - många gånger, åkt buss-båt, ätit gott, druckit gott, plaskat med fötterna i Adriatiska havet... och förstås - åkt gondol.
Venedig - fantastiskt vackert (och inte helt olikt Stockholm)
En vacker, men också väldigt intressant stad, både historiskt och i nutid.
Hur de kämpar med det faktum att Venedig sakta sjunker, att saltet i vattnet i kombination med syre sakta förstör både det trä och den sten som staden står på. (det trä som är helt under vatten klarar sig, det blir istället förstenat) Hur ständiga översvämningar är ett enormt problem, Venedig har översvämning ca 100 av 365 dagar.... Allt jobb med att försöka stänga tidvattnet ute för att begränsa översvämningarna... ja listan kan göras lång.
Jag är SÅ glad att jag fått möjligheten att komma till denna härliga plats och hoppas att de snart kommer på hur de ska lösa sina problem så att Venedig blir kvar.
Absolut ett "Nice place"
 
Pyssar, Kramar och Kärlek

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0