Glad överraskning

I morse när jag kom till jobbet stod den här på min plats,
Vi våras skaffade vi två bikupor till vår takterass här på jobbet. Innan vi skaffade dem tänkte jag nog inte så mycket på bin och vad de egentligen gör.
Men de är ganska fantastiska små varelser och vi har ett stort behov av dem i vår värld, läs bara det här som jag har klippt ut fr bee urbans hemsida;
 
" Visste du att var tredje tugga du äter är pollinerad av ett honungsbi? Eller att det globala pollineringsvärdet bina utför är värderat till hisnande 1900 miljarder kr! 76 procent av det vi äter inom EU och 84 procent av all växtlighet i EU är i behov av pollinering.
 
Under de senaste åren har det rapporterats från delar av världen att bin, i större grad än vanligt börjat försvinna eller dö. USA, Italien, Kanada, Frankrike och Tyskland har drabbats mycket hårt. I Sverige förlorades ca 25 procent av bisamhällena 2009/2010.

Skulle bina försvinna helt skulle vi inte få tillgång till vare sig frukt, grönsaker, och köttpriserna skulle antagligen skjuta i höjden. Vår kost skulle begränsas till majs, vindpollinerade sädesslag och ris, så vi skulle med andra ord få galopperande skörbjugg.
 
I de områden där bina redan försvunnit, exempelvis i Sichuan i Kina, har man fått ta hjälp av byborna som handpollinerat fruktträden. Det är en dyrbar och mödosam process som inte är hållbar i större skala ".
När jag läste det första gången blev jag genast mer ödmjukt inställd till de små bin:a!!
 
Så det känns toppen att White kan vara med och bidra lite i alla fall. Å så fick vi ju lite honung på köpet också.
Tyvärr var sommaren inte så bra så det blev inte så mycket honung men det var så otroligt kul att få en egen liten burk efter att ha följt våra små bin hela sommaren!
Och hur smakade den sen då?.... Det är skillnad på honung och honung kan man väl säga - den var FANTASTISKT god, smakade inte alls som vanlig köpehonung!!
 
Gå in på; http://www.beeurban.se/?page_id=2 och läs mer om dessa imponerande små varelserna.
 
Nej, nu har jag inte tid att sitta här, ska fortsätta med min tomteverkstad lite till... ska vara flitig som ett bi ; D
Pyssar, Kramar och Kärlek
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0